Yoga

Vi erbjuder kundaliniyoga, qigong, medicinsk yoga, meditationspass, hathayoga, sittande qigong, mindfulnessyoga för både dig som nybörjare så väl som för den vana yoga-utövaren.

I yogastudion välkomnas du av instruktörerna Marlene & Anna medan Bettina håller våra qigongkurser.

 

Hathayoga

Klassisk Hatha yoga, den mest kända yogastilen. Hathayogans statiska positioner bygger styrka och flexibilitet i musklerna. Dessa positioner kombineras med andnings- och visualiseringsövningar, och kortare meditation för att uppnå balans i kropp och själ. På sanskrit betyder stavelsen ”ha” betyder sol, manlig energi and yang. ”Tha” betyder måne, kvinnlig energi och yin. Hatha yoga sägs balansera solen och månen energier.

 

Mindfullness yoga

Yoga kan användas för att lindra smärta, förbättra sömnen och motverka känslor som ängslan, nervositet och irritation. Mindfullnessyogan grundar sig på Kundaliniyogan men är mer inkännande, långsammare och mer fokuserad på vila och att öva spänsten i vårt Nervsystem (gas & broms). Du väljer om du vill sitta på en matta på golvet eller på en stol under yogapasset.

 

Kundaliniyoga

Kundaliniyoga fokuserar på inre ro & mindfulness. Vi gör rörelser i kombination med andning, avslappning & meditation. För inre fokus & för icke-prestation görs övningarna med slutna ögon. KY vill väcka hälsa och vitalitet inom dig så att du får mer livsenergi. Genom yogaövningarna regleras ämnesomsättningen, immunförsvaret stärks, de vitala körtlarna stimuleras och cirkulationen förbättras. Yoga och meditation kan appliceras på tillvaron så att du känner dig mer balanserad och centrerad i vardagen. När du utför yoga skall det kännas skönt och behagligt i kroppen. Du behöver inte bekymra dig om någonting utan kan landa i nuet med full uppmärksamhet = mindfulness.

 

Yinyoga

Yinyoga är en yogaform som utförs i långsam takt med och innehåller principer för traditionell kinesisk medicin, med positioner som hålls under längre perioder än i andra yoga stilar. För nybörjare kan positionerna hållas från 2-3 minuter medan mer avancerade utövare kan stanna i en position i fem minuter eller mer. 

Om du länge har önskat börja yoga så är yinyoga en bra start. Viktigt att ha med är att matta och stöd i form av olika kuddar, block och ögonpåsar finns tillgängligt då denna yogaform skall vara mer meditativ och avslappnad på väg ner i positionerna. 

Här är det större fokus på andningen vilken hjälper dig att ta dig igenom olika utmaningar genom djupa medvetna andetag.